Back Down Under! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Johan Berg - WaarBenJij.nu Back Down Under! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Johan Berg - WaarBenJij.nu

Back Down Under!

Blijf op de hoogte en volg Johan

18 Januari 2016 | Australië, Melbourne

Ik vond dat het hoog tijd was voor een nieuwe blog. Vorige keer was ik bij Canada geëindigd om verder te gaan bij Indonesië. Ik heb echter besloten om dit keer eens een recente update te schrijven in plaats van steeds achter de feiten aan te lopen. Later zal ik dan de gaten invullen over mijn avonturen in Azië.

Inmiddels ben ik helaas weer alleen op reis, maar gelukkig is er in je eentje ook nog genoeg te beleven. Op dit moment zit ik zoals jullie uit de titel al hebben op kunnen maken weer in Australië, Melbourne om precies te zijn. Ik moet zeggen nu ik Sydney en Melbourne weer heb gezien, dat het heel gek, maar aan de andere kant ook heel leuk is om op een plek terug te komen waar je eerder bent geweest, nostalgisch zou ik bijna zeggen. Bepaalde dingen kan je je nog herinneren en sommigen dingen schieten je weer te binnen zodra je ze ziet. Zo liep ik vandaag naar mijn hostel en ineens herkende ik waar ik was en wist ik waar er een supermarkt zat.

Vlak voor de kerst ben ik naar Sydney gevlogen om daar kerst en oud en nieuw door te brengen. Kerst viel een beetje tegen en was vooral heel vreemd om hier te vieren. Niet alleen omdat het weer anders is (dat viel in Sydney dit jaar zelfs behoorlijk tegen, maar zo'n 20 graden en regelmatig regen), maar ook omdat je zonder familie en vrienden van thuis bent. Gelukkig zaten er een hoop leuke mensen in het hostel waar ik zat, dus was ik niet helemaal alleen.
Op kerstavond had het hostel een barbecue georganiseerd (dat is dé manier om kerst te vieren in Australië) en later op de avond gingen we met z'n allen de stad in om te stappen. De dag erna, op eerste kerstdag was dus geen vroege ochtend voor mij (en de meesten anderen in het hostel). Velen gingen naar het strand, want dat is ook iets typisch Australisch om met de kerst te doen. Zelf ben ik in de stad gebleven, die bizar rustig was.

Met oud en nieuw wil iedereen die Sydney bezoekt (de locals geloven het wel) natuurlijk het vuurwerk zien. Er zijn talloze plekken waar je dat kan doen, maar de meeste van die zijn betaald en om daarheen te gaan moet je goed in de slappe was zitten, want je bent er al gauw een paar honderd dollar voor kwijt. Voor backpackers is dat natuurlijk een beetje buiten budget (je betaalt je al blauw aan accommodatie in deze tijd van het jaar). Gelukkig is er ook een gratis optie (of eigenlijk tegen kleine donatie van 1 of 2 dollar) en dat is naar de botanische tuin gaan. Dit is de optie waar de meesten in het hostel voor kozen.
Nadeel van deze optie is, is dat er nog duizenden anderen zijn die daarheen gaan. Om een goed plekje gingen we daarom 6 uur 's ochtends al die kant op, zodat we een goed plekje konden bemachten. Dat betekende 4 uur in de rij zitten voor we uberhaupt het park in mochten, en nog eens 11 uur tot het eerste (kinder)vuurwerk om 9 uur 's avonds begon. En om twaalf was het dan eindelijk tijd voor de echte klapper. Het vuurwerk was fantastisch, maar zo lang erop wachten is denk ik een eenmalige ervaring en niet iets wat ik gauw nog eens zou doen.

Na Sydney ben ik naar Hobart, Tasmanië gevlogen. Dit was zo'n beetje de enige plek in Australië waar ik vorige keer niet was geweest. Ik wilde er echter toch nog graag heen, want ik had gehoord dat het een heel mooi eiland was. Nu ik een 7-daagse rondreis daar heb gedaan, kan ik ook zeggen dat dit zeker het geval is.
Voordat ik op deze tour ging ben ik een paar dagen in Hobart geweest en heb ik Mt Wellington beklommen voor een prachtig uitzicht over de stad en het eiland. Natuurlijk heb ik ook de Tasmaanse duivel gezien, al was dat wel in een wildlife sanctuary, want om ze in het wild te spotten heb je veel geluk nodig.
Tijdens de tour hebben we van alles gezien, van bergen en mooie watervallen tot prachtige stranden. En gelukkig had ik een hele leuke groep, dus vermaakten we ons onderweg in de bus ook wel.

Inmiddels zit ik dus weer in Melbourne en ga ik Australië alweer bijna verlaten. Niet dat ik het hier niet leuk vind, ik vind Australië fantastisch en zou er zo nog maanden kunnen blijven. Alleen moet ik op mijn geld letten en zijn er nog genoeg andere plaatsen die ik nog niet gezien heb. Ik wil bijvoorbeeld nog terug naar Zuidoost Azië, omdat ik daar ook nog steeds niet alles heb gezien.

Binnenkort (of misschien niet zo binnenkort, who knows...) zal ik een aantal verslagen schrijven over mijn avonturen in de landen van Zuidoost Azië waar ik al wel geweest ben. Stay tuned!

• 19 Januari 2016 - 08:10

Ineke:

Zo leuk om weer iets van je te lezen. We gaan zo wel snel de wereld rond. Geweldige ervaring voor je. Blijf genieten tot het laatste eindje en de euro's op zijn.

• 20 Januari 2016 - 06:32

Wil:

Mooi dat je zoveel kunt reizen,geniet er van.